Bases del Certamen

Per la present es regulen les normes generals d’ inscripció, participació i actes del Certamen, el seu funcionament, les seves normes i els premis. El Certamen Barcelona Drag 2025 es desenvoluparà en una única gala en què es presentaran les actuacions dels artistes participants davant un jurat professional i un jurat popular conformat per l’audiència present al recinte on es celebri.

1. CATEGORIES I ELS SEUS PREMIS.

1.1. Categories competitives: La competició consistirà en la participació en categories basades en diferents habilitats de la disciplina del drag i transformisme. Seran categories competitives les següents:

Categoria única: En aquesta categoria es podrà participar individualment o fins a grup no major de cinc integrants, en una única actuació, en què es valoraran les següents qualitats:

  • Originalitat i creativitat;
  • Estètica i vestuari;
  • Habilitats escèniques;
  • Carisma i interacció;
  • Ús i tècnica en disciplines artístiques.

No s’ exigeix cap alçada a la sabata utilitzada per l’ artista participant.

Així mateix, es valorarà positivament la utilització d’ elements escènics comunament associats amb l’ art del drag o transformisme, l’ ús de tècniques, coneixements o elements culturals propis de la cultura drag i LGBTIQ+.

1.2. Títols i premis de les categories competitives: S’atorgaran els següents premis:

  1. Barcelona Drag 2025: Es premiarà el millor participant de l’edició amb el títol de guanyador, un trofeu i un premi monetari de MIL EUROS (1.000,00 €).
  2. Primer Finalista: Es premiarà el primer finalista amb un trofeu i un premi monetari de CINC-CENTS EUROS (500,00 €).
  3. Segon Finalista: Es premiarà el segon finalista amb un trofeu i un premi monetari de TRES-CENTS EUROS (300,00 €).
  4. Premi del Públic: Es premiarà el millor classificat en la votació del públic assistent a la gala amb un trofeu i un premi monetari de TRES-CENTS EUROS (300,00 €).

Actuacions fora de competició: La gala de l’edició de l’any 2025 podrà comptar amb actuacions no competitives, quedant la seva inclusió a la gala a disposició de l’Organització.

Per a les actuacions fora de competició no es contempla cap premi i per tant, no seran elegibles en la votació professional ni popular. El jurat podrà expressar les seves opinions i felicitacions, i l’Organització es reserva la possibilitat de lliurar un obsequi o distinció als artistes i col·laboradors fora de competició.

Els artistes que actuïn fora de competició se sotmetran igualment a les normes generals de participació.

2. NORMES DE LA PARTICIPACIÓ.

2.1. Acceptació de les bases: Els artistes participants hauran de respectar la normativa general del certamen i específica de totes les categories en les quals competeixin. La participació en cada categoria donarà dret a ser valorat pel jurat professional en aquesta categoria. La mera participació en la competició del certamen donarà dret automàticament a ser valorat pel jurat popular per a poder ser premiat amb el Premi del Públic a més del propi de la categoria.

La sol·licitud i admissió de participació en el certamen suposa l’acceptació total d’aquestes bases i la normativa a continuació descrita.

2.2. Inscripció. Poden inscriure’s per participar en el Certamen Barcelona Drag 2025 totes les persones de qualsevol nacionalitat que compleixin la totalitat de requisits a continuació:

  1. Ser major d’edat segons la legislació espanyola vigent (18 anys) o menor emancipat legalment al moment de la data d’inscripció.
  2. Participar de manera individual o en grup que no superi els cinc integrants.
  • Oferir dades de contacte actualitzades des del moment de la inscripció fins passats dos mesos de la celebració del certamen.
  1. Emplenar el Formulari d’ inscripció en la seva totalitat amb informació veraç i actualitzada.

Haurà d’indicar les dades relatives al mateix participant, de la seva proposta, i de les persones que hagin col·laborat per a la seva actuació com a patrocinadors, dissenyadors de vestuari, i de les persones -fins a un màxim de cinc, inclòs l’artista principal- que l’acompanyin a l’escenari.

En el cas que l’aspirant compti amb col·laboradors que li prestin assistència a l’escenari, haurà d’indicar les dades personals de totes elles, havent de ser totes elles majors d’edat segons la legislació espanyola vigent (18 anys) o menors emancipats legalment al moment de la data d’inscripció.

Així mateix, haurà de prestar compromís quan sigui requerit conforme aquestes persones són accessòries al seu acte, indicant quina assistència li presten (ball, figuració, ajuda tècnica…).

L’Organització tindrà potestat per instar els participants a modificar el seu nom, pseudònim o nomenclatura. Si un cop instat aquest canvi no es produís en el termini de 24 hores, l’Organització tindrà potestat de rebutjar la candidatura de participació del participant i per tant, excloure aquest participant de l’ edició. Aquesta decisió serà irrevocable.

Trametre el Formulari d’inscripció degudament emplenat en la seva totalitat abans de la fi de les 23: 59 hores del dia 1 de juny de 2025.

Aportar còpia de tots els documents identificatius dels participants i els seus ajudants, així com estipular en el formulari d’ inscripció els seus noms complets.

En el cas que l’ actuació compti amb base musical aquesta haurà de ser aportada pel participant en el moment de la inscripció. Haurà de ser aportada en format .mp3 i tindrà una durada màxima de cinc minuts en tot cas.

Es permet als participants competir en qualssevol categories del certamen amb la mateixa fantasia, coreografia o actuació ja presentada per ells mateixos en altres certàmens de les mateixes característiques, fins i tot en el cas que hagin estat premiats en aquells.

2.3. Gestió de les inscripcions: Les inscripcions rebudes seran ateses en estricte ordre d’arribada, comunicant l’Organització a cada participant l’admissió o rebuig de les inscripcions abans de la fi del dia 1 de juny de 2025. Aquesta decisió serà inapel·lable.

En el cas que l’Organització ho consideri necessari, podrà sotmetre l’admissió de la seva participació a la sol·licitud i recepció d’altra informació o material audiovisual en directe o diferit, que serà avaluat per l’Organització. Aquesta decisió serà inapel·lable.

2.4. Inadmissió de les inscripcions: L’Organització es reserva el dret d’admetre o rebutjar les inscripcions per motius formals o materials.

2.4.1. Rebuig formal: L’incompliment d’algun dels requisits contemplats en l’apartat 2.2 d’aquestes bases comporta la petició d’esmena de la mateixa en el termini de 24 hores en cas que es tracti d’un error esmenable; i la inadmissió de la inscripció si passat el període abans esmentat no s’ ha esmenat l’error o si es tracta d’ un error no subsanable. Aquesta decisió serà inapel·lable.

2.4.2. Rebuig material: L’Organització es reserva el dret d’admetre o rebutjar els participants la proposta dels quals, segons el parer de l’equip de l’Organització, no reuneixi les condicions de nivell i qualitat que el certamen premia. Aquesta decisió serà inapel·lable.

2.5. Exempció de responsabilitat i cessió de drets d’imatge: Els participants, amb caràcter previ a la seva participació, hauran de subscriure els documents facilitats per l’Organització relatius a l’exempció de responsabilitat i cessió de drets d’imatge, sent condició indispensable per poder participar. En cas contrari, es procedirà a la inadmissió i aquesta decisió serà inapel·lable.

3. NORMES DE LA GALA I LES ACTUACIONS.

L’ Organització del Certamen es reserva el dret de modificar, si fos necessari, el desenvolupament, lloc, data i hora de l’ acte, sense que això suposi exempció de compliment de les bases per als participants.

S’estableixen les següents normes per a tots els participants, independentment de les seves circumstàncies personals:

  1. L’actuació haurà de comptar amb l’assistència personal del participant, no podent valer-se únicament d’elements digitals o mecànics per competir, ni tampoc únicament d’assistents en escenari.
  2. Els elements escènics no podran superar les següents mides: 3′ 50 metres d’ alçada, 2′ 50 metres d’ amplada i 2′ 50 metres de llarg.
  3. Els elements escènics no podran disposar de motorització de qualsevol índole. Tampoc podran contenir dispositius amb energia elèctrica pròpia i no es permetrà la seva connexió a la xarxa.
  4. Els participants no podran exhibir cap tipus de publicitat visual, tant en el conjunt de la seva actuació o fantasia, com en el vestuari del participant o els seus assistents a l’ escenari.
  5. Els participants no podran realitzar tècnica o utilitzar elements escènics o símbols que siguin contraris a la Llei o comprometin la seguretat de les persones o de l’ espai.
  6. Els participants no podran incloure en el seu discurs, vestuari, imatge i actuació en general qualssevol elements verbals, gestuals, visuals o de qualsevol altre tipus que suposin cap discriminació a altres persones o col·lectius, amb especial atenció a col·lectius en situacions d’especial vulnerabilitat, dones, persones racialitzades, immigrants, persones LGBTIQ+ i amb discapacitat. L’Organització vetllarà pel respecte a la Llei i per la protecció a aquests col·lectius, així com vetllarà pel respecte a la llibertat artística i d’expressió del participant.
  7. Els participants no podran utilitzar o servir-se de l’ ajut d’ animals en la seva actuació.
  8. Llevat d’autorització expressa i prèvia de l’Organització, els participants no podran realitzar tècnica o utilitzar elements escènics com pirotècnia escènica o aèria, foc, torxes, peveters o qualsevol altre material amb incidència en la sanitat o seguretat dels assistents i de l’ espai.
  9. En el cas que l’ Organització així ho consideri necessari, podrà requerir-se a algun o tots els dissenyadors de vestuari o altres elements escènics que presentin un esbós i memòria de materials del vestuari o aquests elements escènics que finalment hagin estat presentats en el certamen en qualsevol de les seves categories.
  10. L’ actuació haurà de ser executada per la persona autora de la fantasia o persona autoritzada pel seu autor, quedant prohibit el plagi d’actuacions, fantasies o invencions d’altres artistes drag o no. L’Organització vetllarà per l’examen de les propostes per garantir el compliment del requisit d’originalitat i/o permís d’execució de la proposta.

La no-utilització d’ aquests elements escènics tipus sabates de tacó alt, plataformes o qualssevol altres que impliquin dificultat en la mobilitat, per participants que tinguin mobilitat reduïda o alguna dolència temporal al moment de la inscripció acreditada documentalment no repercutirà negativament en la valoració per part del Jurat.

L’Organització valorarà positivament l’ús de tècniques, coneixements o elements culturals propis de la cultura drag i LGBTIQ+. Així mateix, es valorarà positivament el desafiament de gènere que pugui plantejar el participant amb la seva aparença o actuació.

L’ ordre d’ actuació dels participants en cadascuna de les categories competitives es decidirà mitjançant sorteig, sota supervisió del realitzador del certamen, vetllant en qualsevol cas pel benestar dels participants i el bon esdevenir del certamen.

L’ ordre d’ actuació dels participants en la categoria no competitiva es decidirà per l’Organització atenent raons artístiques i d’entreteniment del Certamen.

4. NORMES GENERALS. DELS ACTES PREVIS I POSTERIORS A LA GALA.

Els participants del Certamen, guanyadors de l’edició anterior o no, podran ser requerits per a tots els actes que siguin necessaris per a la seva bona finalitat i fins a la següent edició del Certamen.

Els participants del certamen, guanyadors de l’edició anterior o no, hauran d’abstenir-se de promocionar firmes comercials o productes que no siguin propis de la signatura comercial i patrocinadors del Certamen, havent de sol·licitar l’aprovació de l’Organització amb una antelació de 15 dies per a campanyes promocionals i 48 hores per a esdeveniments promocionals.

En el moment de la seva admissió en el Certamen per a la seva participació, tots els participants rebran una agenda d’ actes en què s’ indicaran tots aquells actes que resultin d’ assistència obligatòria per a la bona fi del Certamen.

També s’ indicaran, si s’ escau, actes d’ assistència voluntària, sense que l’ assistència o la inassistència als mateixos suposi cap variació en la puntuació i valoració en el Certamen.

En tot cas s’ estipularà el codi de vestuari per a cada acte i la necessitat de fer drag complet o no.

Per tal d’assegurar el bon desenvolupament del Certamen i donar igualtat de condicions als participants, l’Organització costejarà cada participant o grup de participants, un únic bo de CENT EUROS (100€) que podran destinar a necessitats de transport i/o allotjament, per a la seva assistència a la gala, i per ajudar a costejar els gestos de la participació

En cap cas els participants podran exigir una millora del bo en base a l’ oferta d’ allotjament de la ciutat de Barcelona.

L’Organització es reserva el dret a abonar amb posterioritat a la celebració de la gala del Certamen.

L’acceptació dels premis suposa l’obligació d’actuació en la següent edició, de manera que els guanyadors dels quatre premis hauran d’assistir i actuar en la següent edició d’aquest Certamen.

L’incompliment de qualsevol dels apartats d’aquestes bases comporta la desqualificació en el Certamen i, si s’ escau, la pèrdua dels premis i títols que li poguessin correspondre, fins i tot amb caràcter retroactiu.

5. NORMES ESPECÍFIQUES. DE LA CATEGORIA ÚNICA.

5.1. Explicació de la categoria: Per mitjà de la present categoria es busca mostrar l’espectador i premiar el millor drag basat en l’estètica i carisma del participant.

Serà deure del jurat valorar els participants en base als següents criteris i habilitats:

  • Originalitat i creativitat;
  • Estètica i vestuari;
  • Habilitats escèniques;
  • Carisma i interacció;
  • Ús i tècnica en disciplines artístiques.

Així mateix, es valorarà positivament la utilització d’elements escènics comunament associats amb l’art del drag o transformisme, l’ús de tècniques, coneixements o elements culturals propis de la cultura drag i LGBTIQ+.

5.2. Limitació temporal: S’estableix una limitació temporal de cinc minuts per actuació i participant. No es tindrà en compte, un cop acabada la mateixa, la interacció amb els presentadors, públic o jurat.

5.3. Limitacions en el nombre de participants i ajudants: Els participants desfilaran de manera individual o en grups de fins a cinc integrants.

Els participants podran comptar amb ajudants però en cap cas es podrà superar el nombre de cinc persones sobre l’escenari (participants i ajudants inclosos) en el cas de participants en grup. Aquest criteri només variarà amb l’ autorització expressa de l’Organització prèvia petició del grup de participants, havent de justificar a l’Organització les raons de caire tècnic o de mobilitat que justifiquin un major nombre de persones.

En el cas que siguin més d’una persona actuant a l’escenari, també es valorarà la següent habilitat:

  • Interpretació i posada en escena global de participants i ajudants.

5.4. Sistema de puntuació: Basant-se en els criteris i habilitats esmentades, el jurat professional haurà d’oferir una única puntuació conjunta, que recolliran al final de cadascuna de les actuacions de cada participant.

Un cop finalitzada la categoria, procediran a clarificar numèricament les puntuacions, per tal de disposar en ordre creixent els participants de pitjor a millor. En cap cas podran situar en la mateixa posició dos participants.

El jurat popular exercirà el seu vot de forma telemàtica en haver finalitzat totes les participants del certamen.

Una vegada comptabilitzats i revisats els vots d’ambdós jurats aquests es traspassaran a una taula de puntuacions única on en barrejar aquestes puntuacions es donarà a conèixer els classificats i guanyadors de la gala

En cas d’empat, el jurat procedirà al desempat escrutant entre els participants empatats aquell que hagi rebut les notes més altes per la majoria del jurat, proclamant-se vencedor (o grup vencedor en el seu cas).

La decisió del jurat serà inapel·lable.

5.5. Penalitzacions: Es penalitzarà les següents accions amb la pèrdua del 50% del còmput total de puntuació:

  1. Si el participant no assisteix a la gala del Certamen amb fins a quatre hores d’antelació;
  2. Si el participant supera el nombre màxim de persones a l’escenari;
  3. Si el participant supera el temps màxim d’actuació de cinc minuts per participant;
  4. Si el participant no assisteix a l’ assaig general del Certamen;
  5. Si el participant supera les mesures màximes per als elements escènics. En aquest darrer cas, tan sols es permetrà la realització de l’actuació si aquesta no compromet la seguretat dels assistents i de l’ espai.

L’ incompliment de la resta de bases del certamen comportarà la desqualificació del participant en el Certamen, i, per tant, la pèrdua dels premis i títols que li poguessin correspondre, fins i tot amb caràcter retroactiu.

6. DEL JURAT PROFESSIONAL.

L’Organització designarà, el Jurat i el seu secretari, sense limitació de número, atenent la seva vàlua, reputació i coneixement de la disciplina drag o habilitats necessàries per al seu desenvolupament, encara que no siguin especialment pròpies d’aquesta disciplina artística.

En qualsevol cas, el jurat haurà de tenir relació amb el món de l’espectacle i de la cultura drag. L’Organització es responsabilitzarà que els membres del Jurat tinguin coneixement de les bases i normes del Certamen, fent-los arribar tota la informació precisa per a això.

Els membres del Jurat podran realitzar una visita prèvia als participants abans de la sortida a l’escenari, podent veure un avançament dels vestidors i fantasies, sense la presència dels participants, dissenyadors i ajudants.

7.1. La composició i formació del Jurat Popular es realitzarà de la manera següent:

Tot el públic assistent tindrà dret a vot a través de webapp, via smartphone o dispositiu intel·ligent anàleg amb accés a internet. A la fi de les actuacions l’Organització informarà els assistents del mecanisme i informació necessària per votar i obrirà oportunament les votacions per temps no inferior a uns (5) minuts.

Cada persona assistent al recinte tindrà dret a votar l’artista drag que desitgi, podent votar cada persona de manera immediata i personal una única vegada, amb independència de quants dispositius amb accés a internet tingui al seu abast. L’Organització vetllarà per tal que només votin aquelles persones assistents al Certamen de manera presencial i una única vegada.

Les dades estadístiques i resultats de la votació es comunicaran públicament al lloc web oficial del certamen en un termini màxim d’un mes des de l’endemà de la gala del Certamen i romandran al lloc web fins a l’obertura d’inscripcions de la següent edició.

8. DELS DRETS D' IMATGE

Els participants es comprometen, una vegada siguin requerits per a això, a rubricar totes les autoritzacions i documents que siguin necessaris per a la captació de les imatges en el recinte i fora d’aquell amb raó de la gala. Així les coses, hauran d’acceptar quantes cessions siguin sol·licitades respecte als seus drets d’imatge.

Els drets d’imatge correspondran exclusivament a l’Organització, això és, Produccions de Catalunya.

Així mateix, els participants hauran de cedir quantes imatges captin en el recinte de l’acció que es desenvolupi a l’escenari si així fossin requerits.

La no acceptació dels termes de cessió de drets d’ imatge i veu suposarà la desqualificació automàtica per participar en el Certamen.